Перспективи медично-оздоровчого туризму - PPV Knowledge Networks

Перспективи медично-оздоровчого туризму

Опубліковано Володимир Воробей на

У липні ми, як Центр інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові, провели форум у Трускавці, присвячений розвитку медично-оздоровчого туризму в басейні річки Дністер. Нижче — деякі ключові тези з презентацій та дискусій на форумі.

Сектор економіки МОРС

Медичний, оздоровчий, рекреаційний та спортивний (МОРС)сектор економіки ще не розглядається як окрема галузь, але саме цей сектор є активно-зростаючим, пост-індустріальним. МОРС може формувати ключові галузі для територій, — бо люди їдуть заради лікування, відпочити від стресу, за природою, на змагання — це більше, ніж просто знайомство з новим місцем (туризм).

TOMAS Health Tourism 2018 Attitudes and Expenditures of Visitors to Croatia

МОРС активно зростає у світі. Наприклад, за даними Data Bridge, лише ринок послуг із штучного запліднення у світі зросте до 41 млрд дол до 2026, з цьогорічних 25 млрд. Як озвучила голова European Spa Associations (ESPA) на форумі, 7% туристів до Хорватії приїжджають з медичною ціллю, і ще 7,6% — оздоровчою (wellness). При цьому медичні туристи витрачають значно більше за день — 292 євро, у порівнянні з 62 євро, які витрачають гості бальнеологічних закладів (SPA). Цікавим є різна вага проживання, гастрономії та дозвілля (культура тощо) для різних типів туристів.

Медично-оздоровчий туризм на Львівщині

Для субрегіону Трускавець-Східниця-Моршин саме медично-оздоровчий туризм є ключовим. Тут працює понад 200 бізнесів — санаторіїв, пансіонатів, медичних центрів, готелів (за даними дослідження стану річкового туризму в Україні та Європі). Люди обирають між сотнями видів процедур, від медичних до косметологічних, між десятками форматів організації подорожі (проживання в готелях — процедури в санаторіях, all inclusive в одному з закладів т.д.).

Субрегіон має медично-оздоровчі продукти, водночас є питання щодо формування субрегіону як дестинації. Трускавець має певне сприйняття, яке давно не вивчалось, за відсутності бренду як такого. Так само немає бренду території Трускавець-Східниця-Моршин.

Пропозиція дозвілля обмежена масовим продуктом, що не відповідає рівню клієнта, на який розраховують медично-оздоровчі заклади. Розмаїття та пропозиція культурних та локальних продуктів у субрегіоні має зростати, якщо бізнес хоче зростати. Аналогічна ситуація з сервісом, — можна вишколити власний персонал і надавати бездоганний сервіс лише для того, щоб враження зіпсулось у місцевій кав’ярні. Медично-оздоровчий туризм значно більше прив’язаний до території, ніж інші галузі економіки.

Концепт розвитку

Під час форуму було озвучено кілька тез, з якими можна працювати для розвитку медично-оздоровчого туризму у регіоні (у т.ч. у рамках стратегії розвитку Львівської області 2021–2027):

  • Концепція spa town — Європа має глибоку традицію бальнеологічних курортів, яким був Трускавець, і які зараз приваблюють туристів (Vichy у Франції, Hévíz в Угорщині та багато інших). Трускавець втратив шарм бальнеологічного курорту через хаотичну забудову ще у радянські часи, але може віднайти новий концепт, Східниця та Моршин мають такий концепт створити. Бізнес, задіяний у медично-оздоровчу сферу, має ангажуватись в цей процес.

Медично-оздоровчий бізнес є здоровим сектором економіки Львівської області, який має істотний потенціал зростання. Форум дозволив вийти на ті сенси, з якими можна працювати далі для перетворення цього потенціалу на реальну економіку.

***

Міжнародний туристичний форум “Дністер: 1362 км прибутків” відбувся 16–19 липня у партнерстві Центрів інформаційної підтримки бізнесу м. Львова (заснований на базі PPV Knowledge Networks) та м. Хмельницького (заснований на базі ГО “Нова економічна політика”).

Центри інформаційної підтримки бізнесу діють в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу, за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку.