Перспективи медично-оздоровчого туризму
У липні ми, як Центр інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові, провели форум у Трускавці, присвячений розвитку медично-оздоровчого туризму в басейні річки Дністер. Нижче — деякі ключові тези з презентацій та дискусій на форумі.
Сектор економіки МОРС
Медичний, оздоровчий, рекреаційний та спортивний (МОРС)сектор економіки ще не розглядається як окрема галузь, але саме цей сектор є активно-зростаючим, пост-індустріальним. МОРС може формувати ключові галузі для територій, — бо люди їдуть заради лікування, відпочити від стресу, за природою, на змагання — це більше, ніж просто знайомство з новим місцем (туризм).
МОРС активно зростає у світі. Наприклад, за даними Data Bridge, лише ринок послуг із штучного запліднення у світі зросте до 41 млрд дол до 2026, з цьогорічних 25 млрд. Як озвучила голова European Spa Associations (ESPA) на форумі, 7% туристів до Хорватії приїжджають з медичною ціллю, і ще 7,6% — оздоровчою (wellness). При цьому медичні туристи витрачають значно більше за день — 292 євро, у порівнянні з 62 євро, які витрачають гості бальнеологічних закладів (SPA). Цікавим є різна вага проживання, гастрономії та дозвілля (культура тощо) для різних типів туристів.
Медично-оздоровчий туризм на Львівщині
Для субрегіону Трускавець-Східниця-Моршин саме медично-оздоровчий туризм є ключовим. Тут працює понад 200 бізнесів — санаторіїв, пансіонатів, медичних центрів, готелів (за даними дослідження стану річкового туризму в Україні та Європі). Люди обирають між сотнями видів процедур, від медичних до косметологічних, між десятками форматів організації подорожі (проживання в готелях — процедури в санаторіях, all inclusive в одному з закладів т.д.).
Субрегіон має медично-оздоровчі продукти, водночас є питання щодо формування субрегіону як дестинації. Трускавець має певне сприйняття, яке давно не вивчалось, за відсутності бренду як такого. Так само немає бренду території Трускавець-Східниця-Моршин.
Пропозиція дозвілля обмежена масовим продуктом, що не відповідає рівню клієнта, на який розраховують медично-оздоровчі заклади. Розмаїття та пропозиція культурних та локальних продуктів у субрегіоні має зростати, якщо бізнес хоче зростати. Аналогічна ситуація з сервісом, — можна вишколити власний персонал і надавати бездоганний сервіс лише для того, щоб враження зіпсулось у місцевій кав’ярні. Медично-оздоровчий туризм значно більше прив’язаний до території, ніж інші галузі економіки.
Концепт розвитку
Під час форуму було озвучено кілька тез, з якими можна працювати для розвитку медично-оздоровчого туризму у регіоні (у т.ч. у рамках стратегії розвитку Львівської області 2021–2027):
- Концепція spa town — Європа має глибоку традицію бальнеологічних курортів, яким був Трускавець, і які зараз приваблюють туристів (Vichy у Франції, Hévíz в Угорщині та багато інших). Трускавець втратив шарм бальнеологічного курорту через хаотичну забудову ще у радянські часи, але може віднайти новий концепт, Східниця та Моршин мають такий концепт створити. Бізнес, задіяний у медично-оздоровчу сферу, має ангажуватись в цей процес.
- Комплексний досвід відвідування — представниця Клініки Козявкіна розповідала про проблеми арабських клієнтів, які приїжджають сім’ями на лікування до них, — відсутні меню англійською у місцевих ресторанах, відсутня пропозиція дозвілля відповідного рівня якості. Люди хочуть витратити кошти — але не можуть. Досвід проведення часу між медичними процедурами є так само складовою ціннісного досвіду, як і те, що пропонують клініки та медичні центри. Відповідно, потрібна взаємодія з надавачами туристичних послуг, культурними інституціями та креативними агенціями для створення такого наскрізного досвіду.
- Управління водними ресурсами — з приватизацією Трускавецькурорт Українською готельною групою виникла проблема оплати утримання буветів та усього водного балансу місцевих мінеральних джерел, ліцензію на які має компанія. На відміну від spa towns в Європі, де один оператор управляє готельним комплексом (номерним фондом) та водним ресурсом, у даному випадку приватна компанія надає безкоштовний доступ до води усім бажаючим, які переважно не живуть у готельних комплексах компанії. Загроза, що може підважити суть Трускавця, і парадокс, який вимагає рішення.
- Підсилення інтегруючої ролі кластерів. Цього року офіційно було створено Львівський кластер медичного туризму. Медичний туризм, оздоровчий туризм та рекреація— пов’язані але різні сфери. Кластер може зфокусувати зусилля на одному з цих секторів, певному ринку (внутрішній ринок, конкретні зовнішні ринки або певнй сегмент клієнтів), або вибрати напрямок для підсилення конкурентоспроможності, наприклад розробці комплексних продуктів (див. вище комплексний досвід відвідування), підвищенні стандартів сервісу або розробці нових унікальних продуктів, які об’єднуюють кілька компаній (комплексні продукти). Чіткий фокус може істотно розширити ринок для всіх гравців.
Медично-оздоровчий бізнес є здоровим сектором економіки Львівської області, який має істотний потенціал зростання. Форум дозволив вийти на ті сенси, з якими можна працювати далі для перетворення цього потенціалу на реальну економіку.
***
Міжнародний туристичний форум “Дністер: 1362 км прибутків” відбувся 16–19 липня у партнерстві Центрів інформаційної підтримки бізнесу м. Львова (заснований на базі PPV Knowledge Networks) та м. Хмельницького (заснований на базі ГО “Нова економічна політика”).
Центри інформаційної підтримки бізнесу діють в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу, за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку.