U-LEAD: Місцевий економічний розвиток в умовах війни. Де та як зростають бізнеси?
178 громад з усієї країни взяли участь у семінарі “Місцевий економічний розвиток в умовах війни: де та як зростають бізнеси?” в рамках проєкту U-LEAD, Громада дружня до бізнесу. Найбільше учасників доєдналось з центральних та західних регіонів України: Полтавської, Черкаської, Волинської та Івано-франківської областей. Семінар проводили Дмитро Симовоник, Ярина Степанюк та Володимир Воробей. Подія відбулась у березні 2024 року.
U-LEAD розвиває децентралізацію в Україні. В межах цього проєкту команда експертів агенції PPV працює з представниками невеликих громад. Більше про це у нашому портфоліо.
Нижче ділимось матеріалами з семінару.
Поточний стан економіки в Україні
Поступово економіка України відновлюється після повномасштабного вторгнення росії та адаптується до умов війни. Ключові показники у порівнянні 2021, 2022 та 2023 років та виклики:
- У 2022 році в середньому підприємці оцінювали завантаженість свого бізнесу у 50% від довоєнної потужності, у 2023 цей відсоток збільшився до 60%. Частка підприємств які не працюють скоротилась з 8% до 2%, а частках що працює на 100% потужностей і більше зростала з 14% до 21%.*
- Частка Державного управління у розрізі секторів економіки ВВП, що у 2021 році становила 7%, у 2022 склала – 24%, а у 2023 – 26%.**
- 66% бізнесів називають падіння попиту головною проблемою внаслідок війни, 58% говорить про нестачу працівників і 50% зазначають брак коштів для фінансування поточної діяльності.*
- Підприємства на сході на півдні України зазнали в 1,5 раза більше пошкоджень ніж ті, що перебувають у західних регіонах країни, проте позитивно налаштовані щодо відновлення у 2024 році.
* Джерело: дослідження “Консюмер бізнес ресерч”
** Джерело: Capital Times, макроекономіка та інвестиції
Розвиток бізнесу під час війни
Головні чинниками розвитку бізнесу під час війни: суттєве зменшення пропозиції та зростання попиту, сильна бізнес-модель, швидке реагування на зміни ринку, можливості експорту, соціальні підприємства. Малі підприємства гнучкіше реагують на зміни пропозиції та попиту, швидше адаптуються.
На розвиток ринку будівельних матеріалів вплинули програма іпотеки та переробка будівельного сміття, майбутня відбудова. Внутрішня міграція стала передумовою розвитку сфери гостинності. Збільшення кількості машин в країні та їх пошкодження внаслідок війни призвело до відкриття більшої кількості СТО. Загалом, в Україні тримається попит на товари першої потреби за доступною для більшості населення ціною та на отримання якісних медичних послуг.
Крім оперативної відповіді на виклики війни, важливу роль для розвитку підприємців під час війни відіграють бізнес-моделі. У нішах, що активно розвиваються є бізнеси які використовують франчайзинг, можуть запропонувати різноманітний асортимент продукції та повний сервіс для своїх клієнтів. Також, зростати підприємцям допомагає залучення грошових коштів.
Що можуть зробити громади для зростаючих бізнесів?
Для підтримки бізнесу експерти рекомендують громадам:
- інформувати про можливості залучення грантів
- сприяти у просуванні продукції та послуг
- організовувати періодичні зустрічі для обміну інформацією, розвивати культуру нетворкінгу
- допомогти з пошуком працівників шляхом дня кар’єри
- надавати іншу допомогу
Підприємці прифронтових міст поділились своїм досвідом розвитку бізнесу в умовах війни
Limestone – виробник фарби та декоративної штукатурки з Миколаївщини заснований Олександром Красніковим та Андрієм Шепінько. 3 з 4 центрів підприємці відкрили після 24 лютого. У 2023 році вони розпочали експорт своєї продукції до Швейцарії, Чехії та Словаччини й незабаром відкрили свій центр у Варшаві. Під час семінару підприємці висловили що мали застереження, щодо відносно високої ціни на свою продукцію, зумовленою якістю товару, проте попри це попит на їх продукцію тільки виріс. Серед перешкод для розвитку, директор Limestone Андрій Шепінько, зазначив брак дизайнерів та майстрів, які б могли підсилити бізнес.
З початком повномасштабного вторгнення у Миколаєві значною мірою підвищився попит на нерухомість через ВПО з Херсонської та Запорізької областей, іноземних інвесторів. Здебільшого це запит на відновлення, у місті бракує нових будівельних проєктів.
У 2023 році Limestone допомогли відновлювати будинок 14-літнього Сашка, героя кліпу Crushed” гурту Imagine Dragons
AnVita clinic – соціальне підприємство, медичний центр у м. Добропіллі на заході Донеччини. Заснований у 2020 році Андрієм Гончаровим і Віталій Маслаков. Відкрити лікарню їх спонукав брак якісної медицини в місті та присутність значної кількості ВПО, які переїхали у Добропілля з ТОТ Луганщини та Донеччини після 2014 року. Своєю місією Андрій та Віталій бачили створення робочих місць для ВПО та надання безкоштовно або зі знижкою медичних послуг дітям з інвалідністю.
Після повномасштабного вторгнення, медичний центр працював до квітня 2022 року, після чого на кілька місяців підприємці вивезли обладнання до більш безпечного місця, але згодом повернули та відновили діяльність. Поштовхом для цього стали звернення мешканців міста за медичними послугами.
Значну частину місцевого бюджету Добропілля формує вугільна промисловість. Під час презентації, Андрій та Віталій розповіли, що ситуація в місті почала змінюватись з початком війни в Україні у 2014 році, коли у місті з’явились ВПО підсилювала зміни відкрий напередодні центр підтримки бізнесу. Наслідком цього всього стала поява нових підприємців та розвиток інших галузей у доповнення до вугільної промисловості.
Інші новини проєкту U-LEAD читайте за посиланням.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку “U-LEAD з Європою” спільно фінансується ЄС та його державами – членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян, та розширює можливості громад.
0 коментарів