Вплив Covid-19 та карантинних заходів на підприємства лісового сектору України — результати дослідження - PPV Knowledge Networks

Вплив Covid-19 та карантинних заходів на підприємства лісового сектору України — результати дослідження

Опубліковано PPV на

Агенція економічного розвитку PPV Knowledge Networks за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» провела  дослідження впливу Covid-19 та карантинних заходів на підприємства лісового сектору України. Він включає усі галузі, що працюють з деревиною, —  лісозаготівля, деревообробка, меблева галузь, плитна та целюлозно-паперова галузі.

Тривалість — 1 місяць (протягом травня 2020)

Кількість компаній-респондентів — 95 з 15 областей України

47% респондентів представляють малий бізнес, ще майже 30% — мікро (вкл. самозайнятих),  17% — середні компанії, 6% — великі.

Понад 80% компаній-респондентів істотно постраждали від пандемії — зупинились або зменшили виробництво. Майже половина підприємств уже скоротили обсяг реалізації товарів чи послуг до 50%. Інша половина респондентів очікує, що зниження обсягу реалізації до цього рівня відбудеться до кінця року. 

Компанії сектору перебувають у ситуації глибокої кризи ліквідності — 48% має брак ресурсів для сплати податків, 56% має проблеми з оплатою праці працівників, а 62% нарощують кредиторську заборгованість.

У середньому, компанії сектору змогли б функціонувати в умовах коронакризи не довше 3 місяців, причому 26% — лише 1 місяць.

Підприємства вважають, що впродовж півроку зможуть відновити рівень обороту, який передував епідемії (51% компаній вказали на це), а окремим організаціям вдасться відновитись за рік (32%) або два (17%).

Практично всі компанії-респонденти скоротили зайнятість персоналу або відправили працівників у відпустки, понад 20% вдались до звільнення персоналу.

Підприємствам лісового сектору важко перевести роботу в онлайн-режим, оскільки виробничі процеси пов’язані з використанням ручної праці (71% респондентів вказали на цю проблему).

Вплив на зайнятість персоналу

Більше 90% респондентів вважають, що карантин разом зі зниженням купівельної спроможності мають негативний вплив на лісовий сектор загалом. 

Поширення пандемії Covid-19 призвело до значного падіння попиту на товари підприємств лісового сектору і, відповідно, браку обігових коштів та росту дебіторської заборгованості. Ці чинники мають найбільший вплив на підприємства лісового сектору, незалежно від розміру бізнесу та галузевої приналежності.

Компанії-респонденти вважають, що пом’якшити негативний вплив карантину на сектор зможуть заходи, що спрямовані на відтермінування виплати зобов’язань: короткострокові податкові пільги, кредитні канікули, покриття видатків на заробітні плати працівникам. Програми стимулювання попиту допоможуть компаніям відновити виробничі процеси, наростити обороти та зменшити дебіторську заборгованість.

Виклики та заходи пом’якшення наслідків впливу карантинних обмежень

Водночас, підприємства лісового сектору майже не користуються наявними програмами підтримки бізнесу. Показник використання програм підтримки коливається від 1% до 23%, залежно від програми. Заінтересовані сторони лісового сектору вказують на труднощі з використанням загальнодержавних програм підтримки МСП через складні процедури.

В умовах дії карантину загострилась потреба в автоматизації виробничих процесів, які б зменшили використання ручної праці на підприємствах (більше 50% компаній вказують на це).

Підприємства лісового сектору відчувають потребу в зміні формату та способу комунікації для залучення клієнтів та реалізації товарів. Половина компаній-респондентів, що потребують допомогу у розвитку навичок з онлайн-продажів чи залучення фахівців з онлайн-маркетингу. 

Потреба МСП лісового сектору в діджиталізації 

Дослідження чинних в Україні програм підтримки бізнесу та потреб підприємств лісового сектору показує, що існує розрив між потребами МСП та інструментами підтримки, що впроваджує уряд. Податкові пільги та підтримка зайнятості є мінімальними за розміром та покриттям. Програма доступного кредитування 5-7-9% є найцільовішим до потреб МСП інструментом. Водночас, програма не користується популярністю серед підприємств сектору через складні процедури та брак довіри до неї з боку МСП. Ініціативи із стимулювання попиту наразі не включено до ініціатив Стабілізаційного фонду (травень 2020), хоча є бажаними для МСП.

Рекомендований підхід до антикризової підтримки лісового сектору:
  • Ключова сфера для допомоги — онлайн маркетинг.
  • У рамках антикризової підтримки недоцільно надавати допомогу в оцифруванні виробничих процесів.
  • Грантова підтримка не допоможе зберегти неконкурентні підприємства.
  • Сектор істотно закредитований та потребує допомоги із обслуговуванням кредитів у період економічного спаду.
Рекомендовані пріоритетні інструменти та напрямки формування політик програм підтримки МСП лісового сектору України:
  1.       Програма підтримки оцифрування маркетингу.
  2.       Підтримка доступу до програми 5-7-9%.
  3.       Програма підтримки збутової кооперації.

Повну версію звіту можна
завантажити за посиланням:
ppv.net.ua

Дослідження виконане Агенцією економічного розвитку PPV Knowledge Networks на замовлення Програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України”


PPV

Агенція економічного розвитку PPV Стратегічними напрямами компанії є розвиток та зрілість малого і середнього бізнесу, місцевий економічний розвиток та інституційний розвиток. Агенція має досвід у сфері креативної економіки, сталого розвитку, інновацій, фінансування та міжсекторної взаємодії. Ми надаємо послуги з управління проектами та програмами, консультуємо компанії та інституції, проводимо дослідження та реалізовуємо програми розвику. А також працюємо з аналітикою для бізнесу та організацій. Агенція PPV є Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові. Працюємо у Львові з 2008 року.