Стан бізнесу в Миколаєві: аналіз проблем та рекомендації щодо їх розв'язання  - PPV Knowledge Networks

Стан бізнесу в Миколаєві: аналіз проблем та рекомендації щодо їх розв’язання 

Опубліковано PPV на

Експерти PPV підготували аналітичний звіт, проаналізувавши мікро-, малий, середній та великий бізнес у Миколаївській громаді, а також самозайнятих осіб.

У документі описані проблеми бізнес-спільноти Миколаєва, що виникають внаслідок повномасштабного вторгнення, руйнувань інфраструктури та ланцюгів постачання. А також рекомендації для влади та організацій підтримки бізнесу.

Звіт написали на основі даних соціологічного опитування підприємців Миколаєва.

Дослідження охопило 500 респондентів. Це представники бізнесу різних розмірів та галузей діяльності: послуги, торгівля, харчова промисловість, сільське господарство тощо. Опитування провела Всеукраїнська громадська організація «Українська Асоціація Центрів Підтримки Бізнесу» в період з липня по грудень 2023 року.

Нижче окреслюємо тезово кілька  проблем бізнесу та можливі шляхи їх подолання. Читати звіт повністю можна за посиланням.

 

Поточна ситуація та плани на майбутнє

Понад 65% підприємців Миколаївщини продовжують працювати без зміни локації та мають проблеми через зникнення ринків збуту та клієнтів, і як наслідок зменшення доходів. В цьому випадку одним з ефективних інструментів є цільова допомога малим та середні підприємствам, спрямована на пошук нових клієнтів, ринків збуту продукції та послуг в Україні.

У своїх планах на майбутнє понад 40% респондентів має наміри розвиватись та запускати нові продукти. Це передбачає закупівлю обладнання, матеріалів, витрати на дослідження, що потребуватиме фінансової та консалтингової підтримки. Корисним інструментом тут  можуть бути ваучери на розробку нових продуктів. До прикладу подібні програми запровадили у Львівській області, а також у Львівській та Івано-Франківській міських громадах

 

Бар’єри розвитку та шляхи їх подолання

Незалежно від розміру та галузі, ключовими бар’єрами розвитку є чинники зумовлені людським капіталом. Без працівників бізнес не зможе скористатися ринковими можливостями та не має спроможності для залучення фінансування. Перекваліфікація працівників та їхнє навчання може мати значний вплив на покращення фінансового стану бізнесу та зміни акцентів в бізнес-моделях підприємств.

Серед галузей найбільше від браку фахівців страждає сфера послуг, торгівлі та харчова промисловість. Покращити цю ситуацію допоможуть ваучери на перекваліфікацію, запуск цільових галузевих програм, таких як дуальна освіта та освітні центри. А також, розвиток працівників через неформальне навчання, що швидко впроваджуються та краще адаптоване під потреби ринку.

 

Програми підтримки, гранти

Дослідження виявило, що близько 78% МСП-респондентів не мають досвіду отримання грантової допомоги від міжнародних донорів та організацій, а 99% опитаних респондентів не користувались жодними державними програмами підтримки в період після повномасштабного вторгнення. Ці дані свідчать про доречність посилання комунікації з міською владою та проведення інформаційних кампаній про програми підтримки для МСП. Ці заходи сприятимуть більшіій залученості МСП у програмах підтримки.

Потреби у підтримці

Середній та великий бізнес має менше проблем з обіговими коштами, ніж малий та мікробізнес. Поліпшити це можуть консультації з аналізом проблем на рівні бізнес-моделей, управлінських стратегічних рішень або управлінського обліку. Наприклад, формат короткострокових консалтингових проєктів, практикумів або підтримки бізнес-менторів. 

Підприємців цікавить широкий спектр нефінансової та консалтингової допомоги. Насамперед вони відзначають важливість консультування щодо маркетингу, оптимізації бізнес-процесів та навчань для працівників. Пошук нових клієнтів, фінансовий менеджмент та розробка бізнес-стратегій, також є серед актуальних потреб респондентів дослідження. 

З допомогою влади та місцевих організацій підтримки бізнесу, підприємства, можуть проводити спільні маркетингові активності, брати участь у виставках та бізнес-візитах. А також формувати консорціуми для залучення замовлень та участі у тендерних закупівлях, в тому числі для армії, наприклад: ремонт техніки, виготовлення запчастини та комплектуючих. 

Читайте аналітичний матеріал та рекомендації за посиланням.

 

Звіт розробила Всеукраїнська громадська організація «Українська Асоціація Центрів Підтримки Бізнесу» у співпраці з Агенцією економічного розвитку PPV в межах грантового конкурсу з системної підтримки малого і середнього підприємництва на замовлення програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яку спільно фінансують Європейський Союз і уряд Німеччини. Грантовий конкурс виконує Фонд розвитку підприємництва, стратегічним виконавцем програми є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Програма спрямована на підтримку економічної стійкості, відновлення та зростання України, створення кращих умов для розвитку українських малих і середніх підприємств (МСП), а також підтримку інновацій та експорту.


PPV

Агенція економічного розвитку PPV Стратегічними напрямами компанії є розвиток та зрілість малого і середнього бізнесу, місцевий економічний розвиток та інституційний розвиток. Агенція має досвід у сфері креативної економіки, сталого розвитку, інновацій, фінансування та міжсекторної взаємодії. Ми надаємо послуги з управління проектами та програмами, консультуємо компанії та інституції, проводимо дослідження та реалізовуємо програми розвику. А також працюємо з аналітикою для бізнесу та організацій. Агенція PPV є Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові. Працюємо у Львові з 2008 року.