RES-POL: Цілісна реформа мережі закладів культури

Експерти проєкту RES-POL напрацювали проєкт Цілісної реформи мережі закладів культури. Зміни які пропонує реформа допоможуть оптимізувати роботу українських культурних інституцій. Її підготували у відповідь на ключові виклики галузі, які раніше виявили експерти проєкту. Розповідаємо про передумови та філософію реформи, етапи її впровадження та презентації культурній спільноті.
Експертна команда RES-POL дослідила стан чотирьох секторів в Україні: культурної спадщини, культури та мистецтва, креативних індустрій та медіа, а також 10 істотних питань розвитку культури. Це дослідження виявило чинники, що перешкоджають ефективній роботі закладів культури.
Серед основних викликів експерти та експертки відзначили:
- культура не інтегрована в систему національної безпеки – несприйняття суспільством цінності культури;
- радянська система управління – утримання закладів, неспроможність утримувати заклади, брак управлінської свободи, низька оплата праці, інфраструктура “для своїх”, розмита відповідальність за управління;
- неактуальність та низька доступність культурної пропозиції – складність оцінити ефективність, втрата культурних просторів;
- брак кадрів – брак підготовки спеціалістів потрібного профілю;
- відмежованість “державного” та “недержавного” секторів – розрив у сприйнятті.
У відповідь на виявлені проблеми експерти та екпертки RES-POL підготували детальний опис реформи та покроковий план її впровадження. Ця реформа охоплює ключові напрямки розвитку публічного культурного сектору в Україні та передбачає три складові:
- реформа операційної діяльності;
- реформа системи фінансування;
- інституційна реформа.
“Філософія реформи — це лібералізація з відповідальністю, коли держава дозволяє закладам культури і розвиватись, і заробляти, спрощуючи підхід до управління ними, але й вимагаючи натомість відповідальності з їхнього боку.” — Володимир Воробей, керівник ключових експертів RES-POL та директор Агенція економічного розвитку PPV в інтерв’ю про Цілісну реформу мережі закладів культури.
Реформа спрямована забезпечити культурну пропозицію замість утримувати заклади, убезпечити спроможності, підтримавши ефективність, а також відкрити доступ до культури – рівні умови доступу до інфраструктури, простори для творення культури у громадах, єдиний інституційний простір культури та креативних індустрій.
9 ключових її компонентів:
- нова організаційно-правова форма;
- інституційна прозорість та підзвітність;
- базове, інституційне, програмне та проєктне фінансування;
- заохочення нових моделей інституційної взаємодії;
- нова інституційна архітектура системи;
- регулювання доступу до культурних послуг та доступу до культурної інфраструктури;
- нові принципи мережі інституцій культури та креативних індустрій;
- нові підходи до оцінювання ефективності системи;
- підтримка трансформації та індивідуальні траєкторії реформування.
Дорожня карта реформи
Впровадження реформи передбачає 5 етапів, що охоплюють період 2025-2040 років. Частина цих кроків вже увійшла до Стратегія розвитку культури в Україні на період до 2030 як “Операційна ціль 2: Інституційне реформування закладів культури” та передбачає 6 завдань:
- розроблення та апробація моделей лібералізації діяльності організацій у сфері культури;
- реалізація реформи системи фінансування щодо надання культурних послуг;
- формування прозорої інфраструктури для ринку послуг у сфері культури та креативних індустрій;
- перегляд та оновлення архітектури інституційної мережі у сфері культури; щорічне оцінювання стану національної мережі інституцій культури та розвитку креативних індустрій, серед іншого – кінопрокатні мережі та студійні комплекси;
- запровадження механізму оцінювання, створення і регулярного оновлення переліку критично важливих організацій та фахівців в усіх галузях і секторах сфери культури (безпека спроможностей);
- запровадження програм менторства, підтримки та обмінів між спеціалістами, інституціями, операторами креативних індустрій, територіальними громадами, що сприятиме порозумінню між спільнотами, співпраці територіальних громад та консолідації суспільства.
“Ми свідомі того, що імплементація подібних реформ зазвичай забирає роки, в нашому випадку це робота мінімум на 10 —15 років. Її впровадження складатиметься з кількох ключових етапів. На першому з них має бути здійснена низка змін на нормативному рівні, лібералізована діяльність закладів культури, протестована механіка нової системи фінансування та механіка декаплінгу тощо”, — Ярина Заяць, експертка PPV про здійснення реформи в інтерв’ю для Детектор Медіа.
Обговорення Цілісної реформи
Презентація реформи та активний діалог між представниками культурного сектору — важлива передумова впровадження реформи. Щоб проговорити зміни з культурними спільнотами, представниками громад та інституцій культури, менеджерами, митцями та іншими фахівцями галузі експерти RES-POL разом з членами Коаліції дієвців культури вже провели кілька подій у різних регіонах України.
Так, в липні відбулась онлайн-презентація Цілісної реформи (запис події за посиланням), а напередодні події у Львові пройшло модероване обговорення Стратегії розвитку культури на 2025-2030 роки та проєкту реформи. Також, Цілісна реформа стала основою для співпраці Агенції PPV і Швейцарсько-українського проєкту “Згуртованість та регіональний розвиток України”, UCORD. Завдяки цьому експерти презентували напрацьовану реформу для представників громад Сумщини.


фото проєкт UCORD
13 жовтня Володимир Воробей, директор Агенції РРV та керівник групи ключових експертів, разом з Ольгою Сагайдак, ключовою експерткою сектору культурна спадщина, взяли участь в обговоренні нової Стратегії розвитку культури в Харкові. На події Володимир окреслив підходи до формування культурних політик і пояснив, як окремі напрями політик інтегровані у Стратегію, а також презентував концепцію Цілісної реформи.



Автори та авторки документу Цілісної реформа мережі закладів культури експертки проєкту RES-POL: Ольга Сагайдак, Лілія Кривецька, Альона Каравай, Ольга Дятел, Ірина Чужинова, Галина Шиян, Ярина Заяць.
Рецензент: Володимир Воробей, директор Агенції PPV та керівник ключових експертів RES-POL.
Документ доступний на сайті Агенції PPV за посиланням.
Нагадуємо, що проєкт RES-POL має посилити лідерську роль Міністерства культури та стратегічних комунікацій у повоєнному відновленні, зокрема посилити інституційну готовність Міністерства, його агенцій та їх функціональні здатності у розробці політик, а також скеровувати процес інтеграції України в ЄС.
Читайте більше новин проєкту RES-POL на сайті Агенції економічного розвитку PPV, а також на сторінці RES-POL у facebook.
Цю публікацію створили за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є відповідальністю Громадської спілки “Центр регіональний розвиток” і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
0 коментарів