Український бізнес в ЄС - заходити продумано - PPV Knowledge Networks

Український бізнес в ЄС – заходити продумано

Опубліковано Володимир Воробей на

Український бізнес має навчитися правильно заходити в ЄС – якщо йдеться про створення юридичних осіб, виробництв, офісів тощо (не просто експорт товарів в ЄС з України). Упродовж останніх півроку команда PPV Knowledge Networks консультує 5 українських компаній, які створюють свої підрозділи в ЄС. Цей досвід засвідчив, наскільки часто українські компанії невдало підходять до виходу на ринок ЄС.

Кілька ключових тез – спостережень – порад:

  1. Ви – іноземний інвестор – і для вас мають бути пільги, програми підтримки, преференції, підтримка. Навіть якщо ви – це українське ТОВ з 2 штатними працівниками, яке планує створити ТОВ ще з 2 працівниками десь в ЄС – ви все одно інвестор. Поцікавтесь, як вас можуть підтримати – як мінімум порадити, перекласти, супроводити, знайти персонал. Норма – пояснити, який доступ до яких грантів та пільгових кредитів у вас може бути. Навчиться бути та поводитись, як інвестор.
  2. Якщо у вас є натяк на технології, дизайн, інновації і ви плануєте створювати підрозділи, де будуть займатися цими питаннями (навіть якщо у зв’язці з українськими офісами і без фізичного виробництва) – ви маєте навчитись користуватися програмами підтримки для бізнесу в ЄС. За інновації в ЄС регіони та країни б’ються – і пропонують різного роду підтримку – фінансову, інфраструктуру, податкові пільги тощо. Навчиться “шопінгу” кращих умов для бізнесу в ЄС. Навчіться використовувати європейські програми фінансування інновацій (Horizon Europe, EIT – European Institute of Innovation and Technology, COSME) для власних розробок, продуктів, технологій. Навчіться розсудливо, зважено, меркантильно.
  3. Уважно вибирайте локацію для вашого офісу в ЄС. Добре, якщо у вас є друзі – родина – знайомі – партнери. Це ок, але можливо вашому бізнесу в ЄС краще розміститися в регіоні, місті, де є кластери для вашого сектору / індустрії / технології. Ви хочете бути поруч з клієнтами, конкурентами, знаннями – особливо, якщо ви розміщуєте інжинірингово-конструкторське-дизайн бюро. Якщо ж ви розміщуєте виробництво – то чому це конче має бути під Варшавою – чому не у селі під Кошице – уважно подивіться, де вам дадуть кращі пільги та преференції, де є люди та скільки вони коштують – дороги та аеропорти в Є С вже скрізь однаково добрі – доберетесь у будь-яку точку.
  4. Подумайте, як ви структуруєте свій бізнес. Ви реєструєте ще одну компанію, яка не має жодного відношення до вашої української компанії, чи ви реєструєте 100% дочку в ЄС (тоді ви – точно іноземний інвестор у відповідній країні ЄС). Чи, навпаки, ви хочете створити нову європейську структуру для свого українського бізнесу? Всі варіанти – ок, але всі варіанти мають бути проаналізовані – розсудливо, зважено, меркантильно. Є прихильником, коли українські компанії створюють свої дочірні структури в ЄС, а не маскуються під “компанію з українським корінням” (коли власники в Делавері або Мальті).

Так, український бізнес йде в ЄС (не втікає з України – більшість бізнесів зберігає офіси, потужності в Україні) – і це добре – це нові ринки, це збереження бізнесу, це правильна інтеграція в ЄС. Важливо, щоб ця інтеграція була гідна, вигідна для українського бізнесу та допомогла нам створити наших українських чемпіонів серед МСП.