Інституційний розвиток – стратегічний напрям роботи агенції PPV - PPV Knowledge Networks

Інституційний розвиток – стратегічний напрям роботи агенції PPV

Опубліковано Володимир Воробей на

Інституції мають значення. Економічний розвиток неможливий без спроможних інституцій, які формують сприятливе середовище для бізнесу, – від центрів підтримки бізнесу, бізнес-об’єднань, університетів, центрів професійного навчання, відкритих майстерень, клубів бізнес-янголів, аналітичних центрів тощо.

Часто це гібридні інституції ані бізнес, ані громадянське суспільство, ані органи влади щось посередині, поміж. Щільність інституційного ландшафту (кількість спроможних інституцій) визначає конкурентоспроможність території.

Для усвідомлення важливості інституцій спробуйте відповісти на запитання:

  • Де та як власники та менеджери компаній мають дізнаватися про можливих партнерів, можливості підтримки та розвивати свої бізнес-навички?
  • Хто має готувати компетентних та суспільно-адаптованих експертів, працівників, менеджерів?
  • Як і де люди, які мають кошти, можуть дізнатися про бізнеси, в які вони можуть вкласти кошти?
  • Де люди з ідеями можуть поекспериментувати, потестувати, попрацювати з своїми ідеями продуктів та/або бізнесів?
  • Хто може допомогти підготувати комплексний проект розвитку на 3 роки та 100 млн грн?
Типологія інституцій

Немає визначальної класифікації інституцій. Часто інституцїі формують власні форми та формати, організаційні інновації. З практики агенції PPV можна згадати кілька (відносно ще) нетипових видів інституцій:

  • Організації підтримки бізнесу (ОПБ, businesss support organizations) – бізнес-об’єднання, бізнес-клуби, агенції економічного розвитку, консалтингові бюро, бізнес-асоціації, центри підтримки бізнесу, тощо, загальна категорія організацій, які націлені на допомогу певному типу підприємців та компаній, з певних галузей або на певних стадіях розвитку.
  • Організацій розвитку територій (ОРТ, territorial development agencies) – організації, націлені на розвиток певної громади або субрегіону, які працюють як з бізнесом, так і з органами влади, – прикладами можуть бути агенції місцевого економічного розвитку (АМЕР), агенції регіонального розвитку (АРР), фонди розвитку, інститути міст тощо.
  • Організації підтримки інновацій кластери, інноваційні центри, науково-технологічні центри, відкриті майстерні, технологічні хаби, технологічні платформи тощо. Це ті організації, які стимулюють бізнес до впровадження нових технологій, фасилітують розробку нових продуктів, працюють разом з владою та медіа для просвітництва щодо нових технологій тощо.
  • Провайдери професійних послуг аудитори, бізнес-консультанти, тренінгові центри, сертифікаційні центри, лабораторії, експертні організації, аналітичні центри, інвестиційні компанії, центри компетенцій тощо. Індустрія В2В, яка потрібна для ефективного розвитку бізнесу.
Де потрібна підтримка інституціям, і з чим, власне, працює агенція економічного розвитку PPV
  • Функції чітке визначення або переосмислення функцій інституції, – чим ми займаємось, для чого (який вплив очікуємо), для кого, в який спосіб тощо. Часто, на жаль, інституції не розуміють свого призначення і пробують виконувати кілька функцій без здатності на це, або навіть не розуміють загалом, для чого вони існують (див докладніше про це у статті Функції та інституційне мислення).
  • Моделі роботи для інституцій важливим є балансування продуктів, людей, просторів (або інших своїх активів) та джерел фінансування. Визначення моделі роботи, калібрування моделей роботи, трансформації моделі – це те, з чим працює PPV.
  • Стратегії розуміючи власну функцію (функції), операційну модель, інституції мають також мати план дій ключові стратегічні напрямки, стратегічні та операційні цілі, розуміння хто за що відповідає, та мати план дій принаймні на рік. Розробка стратегій вимагає прийняття багатьох і часто нетривіальних рішень.
Коли виникає потреба у розвитку інституцій (і коли, власне, долучається команда PPV):

Інституції, до створення або трансформації яких долучилися експерти PPV, це, певно, найбільший вплив агенції, і найменш видимий. Творення та підсилення інституцій для економічного розвитку залишається частиною нашої стратегії – спроможні інституції будуть важливими акторами повоєнного відновлення України. Ми готові долучатися до проектів інституційного розвитку.