Інституційний розвиток – стратегічний напрям роботи агенції PPV
Інституції мають значення. Економічний розвиток неможливий без спроможних інституцій, які формують сприятливе середовище для бізнесу, – від центрів підтримки бізнесу, бізнес-об’єднань, університетів, центрів професійного навчання, відкритих майстерень, клубів бізнес-янголів, аналітичних центрів тощо.
Часто це гібридні інституції – ані бізнес, ані громадянське суспільство, ані органи влади – щось посередині, поміж. Щільність інституційного ландшафту (кількість спроможних інституцій) визначає конкурентоспроможність території.
Для усвідомлення важливості інституцій спробуйте відповісти на запитання:
- Де та як власники та менеджери компаній мають дізнаватися про можливих партнерів, можливості підтримки та розвивати свої бізнес-навички?
- Хто має готувати компетентних та суспільно-адаптованих експертів, працівників, менеджерів?
- Як і де люди, які мають кошти, можуть дізнатися про бізнеси, в які вони можуть вкласти кошти?
- Де люди з ідеями можуть поекспериментувати, потестувати, попрацювати з своїми ідеями продуктів та/або бізнесів?
- Хто може допомогти підготувати комплексний проект розвитку на 3 роки та 100 млн грн?
Типологія інституцій
Немає визначальної класифікації інституцій. Часто інституцїі формують власні форми та формати, – організаційні інновації. З практики агенції PPV можна згадати кілька (відносно ще) нетипових видів інституцій:
- Організації підтримки бізнесу (ОПБ, businesss support organizations) – бізнес-об’єднання, бізнес-клуби, агенції економічного розвитку, консалтингові бюро, бізнес-асоціації, центри підтримки бізнесу, тощо, – загальна категорія організацій, які націлені на допомогу певному типу підприємців та компаній, з певних галузей або на певних стадіях розвитку.
- Організацій розвитку територій (ОРТ, territorial development agencies) – організації, націлені на розвиток певної громади або субрегіону, які працюють як з бізнесом, так і з органами влади, – прикладами можуть бути агенції місцевого економічного розвитку (АМЕР), агенції регіонального розвитку (АРР), фонди розвитку, інститути міст тощо.
- Організації підтримки інновацій – кластери, інноваційні центри, науково-технологічні центри, відкриті майстерні, технологічні хаби, технологічні платформи тощо. Це ті організації, які стимулюють бізнес до впровадження нових технологій, фасилітують розробку нових продуктів, працюють разом з владою та медіа для просвітництва щодо нових технологій тощо.
- Провайдери професійних послуг – аудитори, бізнес-консультанти, тренінгові центри, сертифікаційні центри, лабораторії, експертні організації, аналітичні центри, інвестиційні компанії, центри компетенцій тощо. Індустрія В2В, яка потрібна для ефективного розвитку бізнесу.
Де потрібна підтримка інституціям, – і з чим, власне, працює агенція економічного розвитку PPV
- Функції – чітке визначення або переосмислення функцій інституції, – чим ми займаємось, для чого (який вплив очікуємо), для кого, в який спосіб тощо. Часто, на жаль, інституції не розуміють свого призначення і пробують виконувати кілька функцій без здатності на це, або навіть не розуміють загалом, для чого вони існують (див докладніше про це у статті Функції та інституційне мислення).
- Моделі роботи – для інституцій важливим є балансування продуктів, людей, просторів (або інших своїх активів) та джерел фінансування. Визначення моделі роботи, калібрування моделей роботи, трансформації моделі – це те, з чим працює PPV.
- Стратегії – розуміючи власну функцію (функції), операційну модель, інституції мають також мати план дій – ключові стратегічні напрямки, стратегічні та операційні цілі, розуміння хто за що відповідає, та мати план дій принаймні на рік. Розробка стратегій вимагає прийняття багатьох і часто нетривіальних рішень.
Коли виникає потреба у розвитку інституцій (і коли, власне, долучається команда PPV):
- Ідеація інституцій – громади, бізнес або інші заінтересовані сторони можуть розуміти потребу в інституції певного типу, але не до кінця розуміти, що це має бути за інституція. Наприклад, PPV мали досвід ідеації моделі Фонду культури Львові (ФКЛ), виходили на ідею Мільтидисциплінарного освітнього хабу (МОХ) під час розробки стратегії культури Рівне (EU4Culture), разом з партнерами дизайнували Мережу Центрів інформаційної підтримки бізнесу, допомагали у розробці моделі Promprylad.Renovation (Івано-Франківськ) та розробляли концепцію Маріупольського науково-технологічного парку.
- Створення інституцій – ситуації, коли заінтересовані сторони (бізнес, влада або інші) застановляються, що інституція певного типу потрібна, але необхідно розібратися з тим, а що власне потрібно, якого типу, якої моделі, набрати або підтримати команду на етапі становлення тощо. PPV створювало кілька агенцій місцевого економічного розвитку (АМЕР), Lviv IT Cluster, долучалась до розробки стратегії Українського культурного фонду та Українського Інституту на початкових етапах їх створення.
- Трансформація інституцій – коли інституції вже діють, може виникнути запит за трансформацію – перегляд функцій, моделі, стратегій. PPV мали досвід стратегування для 5 агенцій розвитку територій присутності, які підтримувала компанія Метінвест, працювали над стратегіями Групи Тустань (заповідника, громадської організації, агенції культурного туризму), розробляли стратегію Львівської національної академії мистецтв (ЛНАМ).
- Розвиток спроможності інституцій – існуючі інституції можна підсилювати через акуратно сплановані тренінгові та консалтингові інтервенції (проекти). PPV мало досвід роботи з Офісом підтримки реформ Херсонської області, проведення тематичних інформаційних семінарів у рамках програми ULEAD (про центри підтримки бізнесу, про занедбані простори), впроваджувало Школу ОРП (Школа організацій розвитку підприємництва).
- Розробка інструментів – інституціях важливо мати інструменти, які вони можуть використовувати для реалізації своїх функцій та досягнення цілей, – потрібна експертиза для дизайну та впровадження таких інструментів. PPV має досвід розробки та супроводу впровадження програм ваучерної підтримки МСП (для Львівської обласної адміністрації, для громади Харківської області), роботи з супроводу розробки розвиткових інтервенцій для 15 громад (ULEAD PPF – project preparation facility), розробки концепції та реалізації першого етапу Новороздільського індустріального парку (НРІП) тощо.
- Політики (стратегічні підходи, policy development) – інституції часто самі є інструментами політик – для органів влади інституції потрібні для реалізації стратегій розвитку, програм та проектів. PPV має значний досвід у розробці політик (policy) на різних рівнях та у різних сферах – стратегія культури Рівне (EU4Culture), Creative Spark Policy Forum, політико-економічний аналіз лісового сектору (USAID Конкурентоспроможна економіка України).
Інституції, до створення або трансформації яких долучилися експерти PPV, – це, певно, найбільший вплив агенції, і найменш видимий. Творення та підсилення інституцій для економічного розвитку залишається частиною нашої стратегії – спроможні інституції будуть важливими акторами повоєнного відновлення України. Ми готові долучатися до проектів інституційного розвитку.