Фінанси креативу: короткі висновки з програми - PPV Knowledge Networks

Фінанси креативу: короткі висновки з програми

Опубліковано PPV на

Коли у 2020 році експерти PPV Knowledge Networks проводили дослідження «Фінансування креативних індустрій», одним з основних висновків аналізу став той факт, що більшість представників креативних індустрій (першочергово бізнесів) мають вкрай низький рівень фінансових компетентностей.

Навіть відомі бренди часто не мають налагодженої системи фінансового управління, їхня фінансова та бізнесова модель базуються на власних відчуття та інтуїції. Саме це є однією з основних причин, чому українські креативні індустрії мають нерозкритий потенціал.

Цього року команда спробувала хоч трохи покращити ситуацію та розробила навчальну програму «Фінанси креативу». Здавалося б, вже є чимало можливостей для розвитку компетентностей управління різними організаціями том числі фінансовим. Проте аналіз ринку таких освітніх продуктів показав, що:

  • вони часто лише побіжно розглядають компонент фінансового управління, не даючи змоги розібратися у ключових показниках, звітах чи аналізу;
  • призначені для бізнесів, у той час, як велику частину дієвців культури становлять громадські організації та державні/комунальні установи, що також створюють конкурентоспроможний культурний продукт;
  • підходять до розуміння фінансів креативних індустрій попроєктно, а не інституційно, а тому не враховують загрози сталості дієвців культури та креативних індустрій;
  • ті ж програми, що розглядають саме фінанси в організації, є загальними, а тому не враховують специфіки креативних індустрій.

Саме тому команда проєкту сконцентрувалася саме на фінансових компетентностях. Протягом місяця набору на програму (а це відбувалося влітку, коли сезонний чинник відпусток значно знижує бізнесову та громадську активність) ми отримали майже 120 заявок із різних куточків України, від різних за розміром, досвідом роботи та впізнаваністю організацій.

З-поміж усіх поданих заявок ми відібрали 30 організацій, 26 з них пройшли програму до кінця. Команда проєкту провела 50 годин інтенсивного модульного онлайн навчання та 42 індивідуальні консультації. Завдяки невеликому складу груп тренери могли приділити більше часу обговоренню з учасниками та між учасниками.

Коментар та ілюстрація Максима Гнатика про програму Фінанси Креативу


Кілька основних висновків з програми:

Навіть досвідчені підприємці можуть не мати чітко вибудованої системи фінансового управління. Вони також стикаються із касовими розривами та відсутністю даних для прийняття управлінських рішень.

Здатність прораховувати бюджети проєктів ще не означає вміння управляти фінансами організації. Бухгалтерський облік юридичної особи (чи юридичних осіб) не ще не означає наявність фінансового управління організацією.

Наявність бухгалтера у штаті чи фінансового радника ззовні ще не гарантує, що фінансове управління організації буде правильно закладене та ефективно функціонувати. Один з неочікуваних результатів програми – власники бізнесів стали спроможними чіткіше поставити завдання своїм фінансистами для вибудови системи управління та контролювати результат.

Принципи фінансового управління є універсальними, а тому на таких програмах можуть пліч-о-пліч працювати бізнеси, громадські організації та установи культури.

Чим раніше представники креативних індустрій засвоять основні поняття та принципи фінансового управління, тим краще вони побудують свою бізнес-модель та зможуть приймати управлінські рішення на основі фінансового аналізу та планування.

Коментар Марії Іванюх про програму “Фінанси креативу”


Утім, жодна навчальна програма не може кардинально покращити стан розвитку креативних індустрій в Україні та компетентності фінансового управління їхніх дієвців. Тому зміни мають бути системними – у випадку культури та креативних індустрій починалися ще на етапі мистецької освіти.


27 жовтня 2021 відбудеться презентація методичних матеріалів для викладачів та тренерів “Фінанси креативу”. Деталі: facebook.com


Проєкт реалізовано PPV Knowledge Networks за підтримки Українського культурного фонду.

Український культурний фонд (УКФ) — державна установа, створена у 2017 році як нова модель надання на конкурсних засадах державної підтримки та промоції ініціатив у сфері культури та креативних індустрій. Діяльність Фонду, відповідно до чинного законодавства, є невід’ємною частиною політики і визначених пріоритетів діяльності Міністерства культури та інформаційної політики України.

 

Текст: Марта Кобринович, координаторка проекту “Фінанси Креативу”


PPV

Агенція економічного розвитку PPV Стратегічними напрямами компанії є розвиток та зрілість малого і середнього бізнесу, місцевий економічний розвиток та інституційний розвиток. Агенція має досвід у сфері креативної економіки, сталого розвитку, інновацій, фінансування та міжсекторної взаємодії. Ми надаємо послуги з управління проектами та програмами, консультуємо компанії та інституції, проводимо дослідження та реалізовуємо програми розвику. А також працюємо з аналітикою для бізнесу та організацій. Агенція PPV є Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові. Працюємо у Львові з 2008 року.