fbpx

Механізми кредитування креативних індустрій

Опубліковано PPV на

Одним з найбільш ефективних способів залучення зовнішнього фінансування для бізнесів є кредитування.

Команда проєкту «Фінансування креативних індустрій» вивчила досвід кредитування випускників програми Creative Enterprise Ukraine, грантоотримувачів УКФ та досвідчених власників/управлінців креативних бізнесів.

Короткі підсумки опитування випускників програми Creative Enterprise Program в Україні:
  • Більшість респондентів не вміють використовувати кредитні інструменти для бізнесу. Суму до 100 тис. грн залучають від родини, друзів, партнерів.
  • Лише незначна частина опитаних активно користується банківськими кредитами для бізнесу.
  • 37% усіх респондентів не знають що таке овердрафт і лише 13% мали досвід його використання, 3% користуються зараз;
  • особиста кредитна лінія – найпопулярніший спосіб залучити кошти, його використовують 22% усіх опитаних;
  • банківський кредит на юридичну особу – найменш цікавий вид кредитування для підприємців, 62% усіх опитаних не розглядають його використання. Припускаємо, що через переважання серед опитаних ФОПів і тих, хто працює без реєстрації;
  • зростаючі бізнеси найчастіше розглядають можливості спеціальних кредитних програм для бізнесу – 35% від респондентів цієї групи;
  • менше 10% респондентів розглядають можливість використання факторингу.

Більшість респондентів програми Creative Enterprise Programme в Україні, яким потрібні кредитні кошти, все ж залучають суму до 100 тис. грн через банківські кредити. Таке залучення відбувається на різних стадіях розвитку бізнесу. Близько 30% респондентів мають запит на суму від 100 до 500 тис. грн. Представники бізнесу який зростає готові залучати 1 млн грн, таких – 14%. 43% опитаних зазначили, що їм кредитні гроші не потрібні взагалі. Паралельно, 73% респондентів зазначили, що все ж потребують фінансування ззовні.

Короткі підсумки опитування грантоотримувачів УКФ

Грантоотримувачі УКФ, як і випускники Creative Enterprise Programme, майже не залучають кредитні інструменти. Більшість респондентів не готові розглядати кредитування, окрім гранту у якості застави. Деякі з них схиляються до кредитів з особистою порукою.

Ключові цифри:

  • 40% опитаних ТОВ готові розглядати можливості кредитів під особисту поруку, заставу особистого майна керівника та гранту, 80% не готові надавати в заставу майно організації, 30% не знають про факторинг;
  • 30% респондентів ФОП готові розглядати факторинг, 80% — проти застави майна організації та особистого майна керівника;
  • 89% установ культури не готові брати кредит під заставу майна організації, 39% готові до гранту в якості застави, 24% не знають про факторинг;
  • 75% ГО/КС/творчих спілок проти позики під заставу майна керівника, а 60% не готові до факторингу, кожна друга організація згодна на заставу у формі гранту.
Короткі підсумки опитування респондентів структурованих інтерв’ю

У ході дослідження експерти проєкту опитали і представників бізнесу, які мають великий досвід роботи на ринку креативних індустрій. Попри це, більшість респондентів теж не зацікавлені залучати кредитування. Основна причина – ризики неповернення вартості кредиту.

Ще однією проблемою для підприємців стає відсутність відповідної застави. Вони часто не мають власного майна, а виробничих засобів у більшості випадків, недостатньо, щоб внести їх під заставу.

Крім того, респонденти схильні використовувати невелику кредитну лінію або овердрафт. Такий тип дофінансування бізнесу найчастіше використовують для закриття невеликих та короткочасних касових розривів, як наявних, так і очікуваних.

Позитивною характеристикою респондентів є той факт, що їхні бізнес-компетентності краще розвинені, зокрема вміння фінансово управляти бізнесом. Вони краще вміють розраховувати необхідну суму дофінансування та допустиму вартість кредитів. Саме тому вони більш схильні залучати низьковідсоткові або ж навіть безвідсоткові позики з боку свого соціального капіталу (родичі, друзі, знайомі).

 


«Фінансування креативних індустрій» — проєкт мета якого дослідити потребу креативних індустрій у фінансуванні та готовність надавачів фінансування (банків, фондів, інвесторів, клубів бізнес-янголів) цю потребу задовольнити, знайти потенційні точки дотику.

Практична цінність проєкту полягає у розробці типових документів роботи клубу бізнес-янголів та кредитування ОКІ, моделей фінансування та стратегічних рекомендацій, які допоможуть покращити залучення капіталу для операторів креативних індустрій. Проект реалізовується PPV Knowledge Networks за підтримки Українського культурного фонду.

Проект реалізовується за підтримки Українського культурного фонду. УКФ — державна установа, створена у 2017 році, на підставі відповідного Закону України, з метою сприяння розвитку національної культури та мистецтва в державі, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримки культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір. Підтримка проектів Українським культурним фондом здійснюється на конкурсних засадах.

Медіа-партнер проекту — «Культура і Креативність». Сайт був створений 2015 року в рамках програми ЄС для підтримки внеску культури в соціально-економічний розвиток шести країн Східного партнерства. За час свого існування сайт набув популярності і став корисним ресурсом для представників культурних і креативних індустрій. Проект продовжує розвивати потенціал культурних і креативних індустрій країн Східного партнерства та широко інформуємо загал про найкращі практики, інструменти й можливості.


PPV

PPV Knowledge Networks – агенція економічного розвитку. Ми розвиваємо бізнеси та міжсекторні зв'язки. Наші практики: креативна економіка, зелена економіка, розвиток МСП, місцевий економічний розвиток, бізнес-консалтинг, грантовий менеджмент. Ми є проектними менеджерами, консультантами, аналітиками. Працюємо у Львові з 2008 року.