Про діяльність Ради дизайну у Великій Британії - PPV Knowledge Networks

Про діяльність Ради дизайну у Великій Британії

Опубліковано PPV на

У всьому світі дизайн — це надприбуткова індустрія: 1 євро вкладений у дизайн в Європі приносить до 20 євро прибутку. Дизайн може приносити додану вартість матеріальним та нематеріальним продуктам. На жаль, в Україні ця вартість і вплив дизайну досі не мають належної оцінки та системної роботи з боку держави.

У Великій Британії сектор креативної економіки у 2017 р. становив 92 млрд фунтів (14,2% валової доданої вартості в економіці в цілому) — у порівнянні з 85 млрд фунтів у 2015 р. Між 2010 та 2016 рр. креативні індустрії у Великій Британії виросли на 44.8%, майже вдвічі більше, ніж економіка загалом (22,7%). У 2018 р. 1 робоче місце з 11 в країні припадає саме на креативні індустрії, і загалом там працює 2,5 млн фахівців. Британські університети, а саме їх зусилля з просування культури підприємництва та підтримки малого бізнесу серед освітніх напрямків для креативної економіки, відіграють значну роль у цьому економічному феномені.

Експерти PPV Knowledge Networks під час дослідження стану ринку предметного і графічного дизайну в Україні, проаналізували ключові аспекти розвитку дизайну в Європейських країнах. Зокрема Великої Британії, де є окрема інституція «Рада дизайну Великої Британії». Це незалежна організація, заснована 1944 р. урядом Великої Британії для сприяння економічному відновленню країни через підвищення ролі дизайну у продуктах британської промисловості.

Рада дизайну Великої Британії виокремлює термін «економіка дизайну» — цінність, генерована використанням дизайну в різних індустріях. Цей термін включає роботу дизайнерів в індустріях дизайну (наприклад, графічному дизайні), представників інших професій в індустрії дизайну (наприклад, менеджерів) та дизайнерів в інших сферах економіки (наприклад, машинобудуванні).

Інституція має істотний вплив на розвиток та сталість підприємств і їхніх продуктів.

  • бізнеси, підтримані програмами Ради, довше існують на ринку: 91% компаній ефективно працюють упродовж наступних 5-ти років.
  • бізнеси, підтримані програмами Ради, стають активнішими в пошуках нових можливостей: 85% компаній взяли участь у різноманітних програмах державної підтримки.
  • бізнеси, підтримані програмами Ради, зростають у більших масштабах, порівняно з іншими: середнє зростання впродовж 5-ти років — 40%.
  • бізнеси, підтримані програмами Ради, є більш продуктивними: у 91% компаній обороти зростають швидше, ніж кількість працівників.

Рада дизайну працює задля:

  • зростання британської економіки та покращення державних послуг через використання дизайну в їхніх процесах та для створення продуктів;
  • захист та відновлення природного та архітектурного середовища завдяки дизайну;
  • підвищення рівня освіти громадськості (з використанням інструментів дизайну) щодо сталого розвитку;
  • сприяння вивченню та просування цінності дизайну для бізнесу, громадськості та держави.

Головні напрями діяльності:

  1. Розбудова середовища дизайну через експертні консультації організацій та органів місцевого самоврядування, роботу зі стейкхолдерами з питань ролі дизайну в місцевому економічному розвитку; розробляються комплексні програми реалізації економічного та соціального потенціалу територій завдяки дизайну.
  2. Розвиток продуктів через програму підтримки інноваційних ідей Design Council Spark, що запущено 2014 р.

Design Council Spark забезпечує фінансову, менторську та експертну підтримку в частині дизайну для інноваційних проєктів. З часу започаткування нею скористалися 150 підприємців, а 55 з них отримали фінансування та менторство. Рада має власну мережу фахівців та наставників із дизайну, яких залучають до цієї програми. Ключова особливість полягає в тому, що Рада дизайну не зазіхає на жодні майнові чи немайнові права на ідеї та розробки учасників, а учасники зобов’язуються внести частку коштів від подальших продажів продуктів до фонду програми для її фінансування на наступний рік. Також у фонд залучають спонсорські та благодійні внески. Конкурс оголошують щорічно, серед заявок обирають 10 фіналістів, які отримують:

  • 15 тис. фунтів для розроблення свого продукту з подальшим доступом до фінального пітчингу перед інвесторами на суму 150 тис. фунтів для виведення готового продукту на ринок;
  • 16-тижневу навчальну програму, яка складається з 5-ти семінарів під керівництвом дизайнерів-експертів та індивідуального менторства.

3. Соціальні інновації, які втілюють через програми впровадження інструментарію дизайну в роботу державного сектору, громадських організацій та соціальних підприємців для покращення рівня обслуговування їхніх споживачів та досягнення ефективного управління всередині організацій.

Реалізовано 2 види програм в цьому напрямі:

  • дизайн для державного сектору реалізується через навчання для проєктних команд від місцевих органів влади; мета підвищити якість державних послуг у громадах завдяки дизайну та впровадити інструментарій дизайну для ухвалення рішень державними службовцями на місцях;
  • трансформація старіння — 3-річна навчальна програма (2017–2019 рр.) для соціальних підприємців, керівників закладів охорони здоров’я та соціального обслуговування; мета впровадити дизайн у соціальні послуги задля кращого задоволення потреб старого населення; також у межах програми для соціальних підприємств надавали можливість отримати фінансування в максимальному розмірі 50 тис. фунтів на впровадження їхніх ініціатив.

4. Дослідження дизайну стосуються вивчення його цінності в різноманітних секторах для економічного розвитку та вирішення суспільних викликів Великої Британії. Досліджували ринок та середовище дизайну, державний сектор та соціальні інновації, бізнес-інновації, вимірювання цінності дизайну, дизайн-освіту.

5. Підтримка дизайну об’єднує програми для академічних установ, компаній та інших учасників екосистеми задля кращого використання ними дизайну для власного розвитку.

Програми:

  • академія дизайну — 4-денний навчальний курс для студентів від 2-го року навчання до аспірантури закладів дизайнерської, інженерної та економічної освіти, які зацікавлені в інноваціях; мета здобуття компетентностей з дизайну та їхнє тестування для розв’язання завдань в інноваційних проєктах; важливою особливістю є спільна робота студентів у міждисциплінарних командах та активне генерування ідей упродовж цього курсу навчання;
  • дизайн-підтримка на замовлення — пропонує ряд навчальних послуг різного формату (тренінги, семінари, воркшопи, коучинг та менторство) для бізнесу на комерційній основі; мета надати бізнесу інструменти дизайну для вдосконалення продуктів, послуг та бізнес-стратегії; потреби замовників враховують індивідуально, а вартість залежить від тривалості підтримки; за час дії програми послугами скористалися понад 5 тис. компаній по всій країні;
  • дизайн для Європи (Design for Europe, 2014–2016 рр.) — програма підтримки дизайн-керованих інновацій, реалізацію якої очолювала Рада дизайну.

Кожна європейська країна має свої моделі роботи і підтримки креативного сектору та дизайну зокрема. Варто зазначити, що не існує унікальних моделей, які дозволять накласти одну модель з однієї країни на іншу і отримати бажаний результат. Моделі адаптуються, об’єднуються, використовуються в якості експерименту та до них вносять корективи. Ключове — що вони є і з ними можна працювати, як прикладом, для впровадження в Українських політиках щодо дизайну як частини креативної економіки.

Важливо те, що Британська економіка отримує кваліфікованих фахівців, нових підприємців, які розуміють цінність дизайну для бізнесу та генерації конкурентного продукту який вирішує проблеми споживачів. Тому українським державних органам, підприємцям, закладам освіти час включатись у підтримку і розвиток дизайну в Україні теж.

Дослідження проводилося агенцією економічного роз-
витку PPV Knowledge Networks в рамках проекту «Моні-
торинг розвитку дизайну в Україні» Програми «УКМ: Укра-
їнський культурний монітор» за підтримки Українського
культурного фонду.


PPV

Агенція економічного розвитку PPV Стратегічними напрямами компанії є розвиток та зрілість малого і середнього бізнесу, місцевий економічний розвиток та інституційний розвиток. Агенція має досвід у сфері креативної економіки, сталого розвитку, інновацій, фінансування та міжсекторної взаємодії. Ми надаємо послуги з управління проектами та програмами, консультуємо компанії та інституції, проводимо дослідження та реалізовуємо програми розвику. А також працюємо з аналітикою для бізнесу та організацій. Агенція PPV є Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові. Працюємо у Львові з 2008 року.