Криза та ключові здатності (вашого) бізнесу
Економічна криза, спричинена COVID-19, активувала режим кризового менеджменту у компаніях, — в одних вже та жорстко (гостинність, рітейл, транспорт, креативні індустрії), в інших — незабаром.
Власники та менеджмент балансують збереження персоналу, робочого капіталу та життєздатності бізнесу загалом. Усе це — в умовах віртуальної реальності та суворих обмежень на процеси, які вимагають фізичної взаємодії персоналу.
Скорочення витрат та персоналу для багатьох компаній є невідворотніми. Але разом з цим можна скоротити ключові здатності вашого бізнесу — унікальні поєднання спроможності, ресурсів та експертності, які вирізняють ваш бізнес від конкурентів. Хтось не хотячи може врізати здатність працювати з дрібногуртовими замовниками, хтось — здатність випікати саме такі круасани, а хтось — здатність якісно обслуговувати клієнтів. Ринок відновиться (у новій економічній реальності) — але у вашого бізнесу вже не буде ключових здатностей, бо не буде відповідних людей, пробуксовуватимуть процеси, або не залишиться ресурсів на ці здатності.
Ключові здатності — це далеко не завжди ключовий персонал чи ключові бізнес-процеси. Дещо глибший аналіз може засвідчити, що, наприклад, здатність “працювати з дрібногуртовими замовниками” — це конкретний менеджер (не топ) та працююча CRM система, і що здатність “випікати саме такі круасани” — це передовсім якісні дорогі складники та конкретна технологія випікання, а не конкретний майстер. Можна скоротити менеджера по роботі з дрібним гуртом, перейти з CRM на Excel, зекономити на складниках або змінити технологію — і ви втрачаєте свої ключові здатності. Можна скоротити не тих і не те.
Очевидно, що ринки зміняться — будуть потрібні нові ключові здатності. Як моделювати нову економічну реальність — інакша тема. Але вже зараз можна оцінити ключові здатності вашого бізнесу за трьома критеріями:
- Вирізняльність — наскільки ця ключова здатність дає вам конкурентну перевагу, вирізняє поміж інших учасників ринку зараз.
- Зрілість — наскільки ця ключова здатність вкорінена у вашій компанії — це ще щось нове, на етапі становлення, чи вже добре налагоджена здатність.
- Затребуваність після кризи — наскільки ймовірно ця ключова здатність буде затребувана у новій економічній реальності — навіть за умови повної трансформації вашої бізнес-моделі, пошуку нових ринків та продуктів.
Нижче, наведений приклад, аналізу ключових здатностей продуктової компанії (виготовлення дитячих товарів), до прийняття кризових операційних рішень щодо якої був задіяний консультант PPV Knowledge Networks у березні 2020 р.
Аналіз показав, що компанії потрібно терміново підсилити здатність генерувати онлайн-продажі на власному сайті (рітейл ще буде довго відновлюватись), зберегти здатність розробляти нову продукцію (переглянути плани самих продуктів, але зберегти саму здатність розробки нової продукції) та зберегти сервіс для індивідуальних замовників (сервіс впливатиме на лояльність, зростатиме конкуренція за сервісом). Управління мережею роздрібних точок продажу втрачає актуальність на тривалий час, з виробниками буде простіше взаємодіяти через зменшення їхньої клієнтської бази, а маркетингові колаборації не матимуть визначального значення.
Така оцінка ключових здатностей потім перекладається на мову кризових операційних рішень — щодо персоналу, щодо фінансових ресурсів, активів та технологій, систем та процесів. На нашому прикладі продуктової компанії це виглядає наступним чином:
Аналіз ключових здатностей є лише одним з інструментів кризового менеджменту, поруч з аналізом стратегічних перспектив (ринки — продукти), фінансовим аналізом (ліквідність) та іншими (KPMG оприлюднили добрий ресурс для оцінки готовності бізнесу до COVID-19). І все це в умовах щонайменше 9 різних сценаріїв економічного впливу COVID-19 (за підходом McKinsey&Company), залежно від ефективності стримування поширення вірусу та ефективності урядової економічної політики.
Реагуючи на кризу, збережіть перспективи вашого бізнесу — збережіть ключові здатності, які вам будуть потрібні у новій економічній реальності.
Консультанти PPV Knowledge Networks готові допомогти з аналізом ключових здатностей вашого бізнесу та розробкою кризових операційних рішень. Звертайтесь до Володимира Воробея (vv@ppv.net.ua, 067 670 0106) та Назарія Гудза (nh@ppv.net.ua, 067 344 8520).