Предметний і промисловий дизайн в Україні: ключові думки з Creative Economy Day - PPV Knowledge Networks

Предметний і промисловий дизайн в Україні: ключові думки з Creative Economy Day

Опубліковано PPV на

Світовий досвід демонструє пряму залежність економічних показників від використання компаніями дизайн-підходу: чим раніше застосовується дизайн у розвитку продукту, тим більший дохід отримує компанія. Наприклад, у 2016 році дизайн приніс 7% від загального ВВП країни Великобританії, а це £85.2 млрд фунтів стерлінгів.

Серед учасників конференції предметні дизайнери, представники креативних агенцій, менеджери з розробки продуктів та виробничих компаній, що спеціалізуються на промисловому та предметному дизайні.

За словами організаторів, екосистема креативних індустрій розвивається поступово. Сьогодні потреба бізнесу — це дизайн, а дизайну — стати бізнесом. Віримо, що і в Україні є багато дизайнерів і бізнесів, які готові створювати вартісні речі на міжнародному рівні. Тому ми продовжуємо говорити про предметний дизайн і ключова тема цього року — Дизайн як бізнес та дизайн для бізнесу. Дизайн має працювати як бізнес і бізнес має розуміти і усвідомлювати цінність дизайну і залучати його на всіх етапах і бізнес-процесах. Бачимо великий потенціал у комерціалізації дизайну в тому числі через налагодження партнерств та співпарці між дизайнерами та виробниками. Ми також віримо в цінність дизайну так як саме дизайн створює додану вартість для виробників.

Ендрю Волтерс (Keynote speaker) — директор з досліджень в Міжнародному центрі дизайну та досліджень (PDR), професор з дизайну орієнтованго на споживача в Університеті Cardiff Metropolitan (Великобританія). Вже 19 років займається дослідженнями в сфері дизайну і його впровадженням в компаніях, щоб покращити інноваційність та конкурентоспроможність продукту. Впроваджував дизайн-підходи в компаніях-виробниках мотоциклетного одягу і спорядження, човнобудівних компаніях тощо.

Дизайн — це креативний підхід до вирішення проблем, який починається з аналізу потреб користувачів та залучає користувачів до спільного створення, розробки та тестування рішень.

Можна означити чотири етапи впровадження дизайну за схемою Данської драбини дизайну (Danish Design Ladder):

Відсутність дизайну (No Design)
Дизайн для надання форми (Design as form-giving)
Дизaйн як процес (Design as process)
Дизайн як стратегія (Design as strategy)

Зазвичай я говорю не з дизайнерами, а з людьми, які не дуже розуміють, що таке дизайн. Дизайн має багато різних значень для різних людей, професій, сфер діяльності: і не тільки те, як ми комунікуємо, як споживаємо продукт, який сервіс надаємо, а й залучення громадськості, соціальне вдосконалення та державні політики.

Дизайн — це постійні зміни, він враховує потреби людини і вирішує їх. Будь-яке дизайнерське рішення неможливе без дослідження навіщо і для кого ми це робимо. Тому потрібно аналізувати технології, потреби суспільства, потреби споживача.

Якщо дизайн працює, то це допомагає компаніям та організаціям здійснювати інновації у роботі зі споживачами продуктів і послуг, партнерами та іншими заінтересованими сторонами бути інноваційними і конкурентними на ринку.

Марта Кобринович — співавторка дослідження «Дослідження ринку предметного дизайну в Україні», аналітикиня в агенції економічного розвитку PPV Knowledge Networks презентувала результати дослідження з акцентом на тому, скільки приносить предметний дизайн в економіку країни, які є стандарти і критерії якості роботи предметного дизайнера, де навчатися , місце предметного дизайну в екосистемі креативних індустрій. Перше подібне дослідження проводили у 2017 році, друге у 2019.

Ключові спостереження і висновки дослідження:

Як і два роки тому, ринок предметного дизайну в Україні досі перебуває на початковій фазі свого розвитку, проте показує ознаки зростання. Найшвидше розвиваються профільні дизайн-агенції (компанії), вони є й найбільш стійкими до нестабільності та негативних явищ ринку. На противагу, дизайнери-фрілансери зростають найповільніше, навіть, стикаються зі спадом свого бізнесу.

Ринок предметного дизайну досі орієнтований на внутрішнього споживача, дві третини опитаних дизайнерів працюють тільки з українськими клієнтами. Тільки 18% респондентів мають справу з іноземними ринками.

Дизайнери відзначають, що екосистема підтримки ринку досі слабка, бракує спеціальних програм, які б допомогли їм втілити свої задуми. Водночас дизайнери не часто використовують такі інструменти як залучення інвестицій чи грантові можливості від фондів й інших організацій.

Ринок предметного дизайну більше потребує готових рішенням від ідеї до фінального продукту ніж окремі послуги. Так само рівень затребуваності готових проєктів предметного дизайну є вищим, ніж на ринку дизайну в Україні загалом. Виробники, що використовують предметний дизайн, визнають цінність дизайну, але сприймають його тільки як підхід до розробки продукту. Натомість дизайн як спосіб організації роботи чи окремий бізнес-процес наразі ігнорується.

Неякісна профільна освіта та брак технічної бази — основні фактори, які, на думку учасників дослідження, стримують розвиток ринку. Натомість, збільшення кількості замовлень від клієнтів та професійне зростання завдяки якісній спеціалізованій освіті — головні умови розвитку ринку предметного дизайну в Україні.

У трьох тематичних блоках — Комерційна цінність дизайну, Еволюція бізнесу в дизайні (кейси), За яких умов дизайн в Україні може стати бізнесом виступали спікери з України, Бельгії, Великої Британії. Ми занотували ключові тези дискусій.

Комерційна цінність дизайну

Не виникає сумнівів, що дизайн додає цінності, але як виміряти цей показник. Чи є приклади комерційно успішних кейсів, коли дизайн додав вартості і цей показник заміряли. Або можливо це все трата часу — намагатися за формулами порахувати скільки дизайн додав вартості.

Важко виокремити цінність дизайну як окремий показник, проводили і проводять різні дослідження у Великобританії і Європі, але результати не дають остаточних відповідей про внесок суто дизайну до цінності продукту. Причина наступна — ніхто не використовує дизайн ізольовано від інших процесів. Якщо ви інвестуєте в дизайн це приносить позитивний результат, але коли ви інвестуєте в дизайн ви інвестуєте так само в інші процеси.

Дизайн в першу чергу — про функцію і про те, як продукт стає продуктом. Недостатньо загорнути щось в гарну обгортку. Кожен продукт це комплект дизайн напрямків, підходів тощо. Цінність готового дизайнерського продукту в тому, чи порекомендує користувач цю річ друзям, знайомим тощо.

Дизайн впливає на те, як часто і довго захоче користувач використовувати той чи інший продукт.

Можна говорити про вплив дизайну на операційну діяльність, яка підвищує якість і швидкість роботи компанії. Якщо правильно організувати дизайн-процес, то, наприклад, три людини зможете робити ту роботу, яку до того робило п’ятеро. Дизайн як підхід робить компанію операційно ефективнішою.

Як тільки компанія розуміє, що їй потрібен дизайн щоб надавати якісні послуги, якісний продукт — тоді з’являється розуміння того, навіщо витрачати гроші на дизайнерів.

Дизайн як креативна індустрія і як операційний підхід може впливати на економіку, коли є сформований сталий ринок. Дизайнери готові надавати якісні послуги і створювати продукти, які вирішуватимуть потреби споживача, а замовники розумітимуть цінність дизайну для їхнього бізнесу.

Можна говорити про вплив дизайну на економіку країни, але важливо мати доступ до всіх необхідних даних, щоб мати можливість аналізувати показники і робити висновки.

Участь в різноманітних конкурсах на кшталт Red Dot Award — це як контроль якості продукту від міжнародного журі. Отримали нагороду — ваш продукт вартий уваги і ви робите гарну роботу. Конкурси це своєрідна експертиза, якій ти можеш довіряти або не довіряти, крім того, це впливає на впізнаваність продукту. Але ця впізнаваність має теж свою аудиторію, і не для кожного червона точка на товарі, створює цінність.

На відміну від великих міст і столиці, малі міста в Україні є своєрідними блакитними океанами, де можна формувати дизайн-спільноти, та розвивати індустрію без зайвої конкуренції.

Еволюція бізнесу в дизайні

Дизайн — лише 10% натхнення, все інше це невпинна робота.

Зробити вдалий бізнес можна лише, якщо робити помилки і вчитися з ними працювати. Наприклад, клієнти має розуміти, що він платить гроші за те, що дизайн-агенція зробить усі помилки за них. І потім вже отримають готове рішення.

Промислове виробництво дизайнерських продуктів можливе тоді, коли є той, хто буде споживати і інвестувати у виробництво (замовник, виробник, постійний споживач).

Є компанії, які в своїй бізнес-моделі потребують дизайн, щоб створити такий ціннісний продукт, який їхня аудиторія буде споживати. І ці компанії проблему з дизайном вирішують, шукають необхідних людей, створюють власну дизайн-агенцію, замовляють послуги на аутсорсі. Тобто, бізнеси — яким потрібне дизайн для створення продукту і виведення його на ринок свою потребу в дизайні вирішують. І тут питання не в дизайнерах чи нерозумінні бізнесу, навіщо потрібен дизайн. Просто існують бізнеси, для яких дизайн не є основним драйвером розвитку компанії.

Гіпотетично можна дати відповідь на те, чому міг розділитися предметний і промисловий дизайн в Україні. Наприклад, дизайнер створив предмет, але він не потрібен бізнесу у виробничих масштабах. Так створюється предмет в одиничному екземплярі, і щоб підвищити його цінність кажуть, що це такий вид предметного дизайну.

Якщо хочеш продавати свій дизайн, то маєш ставитися до нього як до бізнесу: хто твої клієнти, де вони, що їм потрібно.

Є в Україні клієнти на промисловий дизайн — і вони питання дизайну вирішують самостійно. Якщо ви приходите до виробника, а він не розуміє і не хоче розуміти нащо бізнесу дизайн — то не витрачайте час і сили, бо це все гроші.

Як зробити дизайн в Україні бізнесом

Є проблема з теоретизуванням в освіті, повинен бути баланс між практичною складовою і теоретичною. Але не варто драматизувати, що все пропало. Розрив між навчанням і роботою є як в Україні, так і інших країнах.

В роботі зі стартапами важливо проводити правильний брифінг. Під час розробки продукту важливо бути гнучким від розробки концепції до визначення цільової аудиторії.

Дизайнер мусить бути гнучким, бо потрібно вміти знаходити спільну мову з підрядниками, інженерами, клієнтами.

Коли працюєте з китайськими виробниками, то маєте враховувати, що продукт може бути не таким якісним, як ви очікуєте. А ще важливо перевіряти компанію, щоб ваш дизайн не вкрали і не почали робити ваш продукт під іншим брендом.

Виготовлення прототипу досить складне і потребує багато часових і грошових ресурсів. Щоб запустити найпростіший продукт потрібно все одно мати гроші, і це треба розраховувати на етапі планування проекту.

Остерігайтесь підрядників, які спочатку обіцяють усе, про що ви попросите. А потім виникають проблеми на кожному етапі роботи, то обладняння немає потрібного, то немає тих, хто вміє працювати за тим обладнанням, або взагалі кажуть, що ми можемо тільки ось так і все.


Бонус:

McKinsey Design Index (MDI)— онлайн-інструмент, який дозволяє власникам компаній оцінити вплив дизайну на свій бізнес і порівняти її з понад 300 іншими компаніями, яких компанія опитувала і супроводжувала впродовж декількох років, щоб прослідкувати як дизайн впливає на компанію.

 

Конференцію організував Центр інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові, заснований на базі агенції економічного розвитку PPV Knowledge Networks за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи #EU4Business Європейського Союзу.

Категорії: Креативна економіка

PPV

Агенція економічного розвитку PPV Стратегічними напрямами компанії є розвиток та зрілість малого і середнього бізнесу, місцевий економічний розвиток та інституційний розвиток. Агенція має досвід у сфері креативної економіки, сталого розвитку, інновацій, фінансування та міжсекторної взаємодії. Ми надаємо послуги з управління проектами та програмами, консультуємо компанії та інституції, проводимо дослідження та реалізовуємо програми розвику. А також працюємо з аналітикою для бізнесу та організацій. Агенція PPV є Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові. Працюємо у Львові з 2008 року.